Tuesday, September 4, 2007

A Historic Day

1hb September 2007 - beberapa minit sebelum pukul 8 malam. Aku baru lepas sembahyang Maghrib berjemaah di surau Clifford. Tak ramai yg datang berjemaah.. sebab ujan kot. Singgah kat kereta kejap, tukar pakai kasut. Aku masuk dewan ikut pintu tepi. Dalam dewan tak ramai orang. Azim, Mudin, Meor n Fadhil busy memastikan semua ok. Anuar Ibrahim pun banyak tolong. Dia di in-charge untuk collect fees. Dia jugak dibantu oleh 3 orang budak Form 6 yg nampak agak gabra untuk berjumpa dengan supersenior diaorang.

Dari jauh aku nampak ada 2 orang tetamu dah duduk. Dari belakang nampak gaya macam bekas pengetua, Cikgu Azidin Mahmud dan bekas guru Geografi, Cikgu Norhani. Berdegup jugak nak jumpa dia. Maklumlah Cikgu Azidin ni tahap kegarangannya memang legendary. Aku rasa Jepun pun takut dengan Penampor Jepun dia. Pelan2 aku tunduk nak salam tangan dia. Tapi yg aku tak sangka dia bangun dan terus peluk aku. Pheww lega. Ramai yg tak tau Cikgu Azidin ni sebenar sayang giler kat students dia.

Makin ramai yg datang memenuhi dewan. Budak sekolah yg ditugaskan untuk membantu untuk registration n bagi name tag pun mula panik. Redistration counter dah jamm. Maklumlah ramai yg dah lama tak jumpa. Cikgu sesama cikgu pun kira reunion jugak. Jenuh le deme bertepuk tampor kat depan tu. Committee terpaksa bantu untuk ensure a smooth flow. Pukul 8.40 semua dah seated. Acara pun bermula.

Bukhari diminta untuk membaca doa. Ayat yg disusun memang cantik. There's a point waktu bacaan tu dia tersekat2 sebab dia... sebak. The thought of being together again was too overwhelming. Maklumlah Bukhari dulu pernah kena buang sekolah dan orang yg buang ada duduk kat depan. Tapi semua tu dah ditolak tepi sebab rasanya semua cikgu bangga tengok Bukhari dah jadi orang.


Gambar : Bukhari yang berkopiah selepas membaca doa. Di kirinya Adam yg kitaorang dengar desas desus dah arwah. Hidup lagi rupanya. Tanda nak panjang umur kata orang.



Lepas tu turn aku pulak untuk berucap. Tak nervous sangat. 15 saat yg pertama je. The gist of my speech is aku nak this reunion will act as a catalyst for more activities. Aku nak banyak lagi benda yg boleh dibuat untuk merapatkan kita. 10 tahun dulu mungkin kita selfish sebab kita baru nak hidup dan mencari tapak. Bila umur dah nak masuk 40 tahun kita sedar kawan lama tu penting. Yang susah kena dibawa untuk jadi senang sama2. Lepas tu aku ajak semua sedekahkan al-fatehah pada kawan dan cikgu yg telah pergi.

Kemudian giliran Cikgu Azidin untuk berucap. Aku suka cara dia buka mukadimah, "Izinkan saya menggunakan ungkapan yg telah 20 tahun saya tidak gunakan. Saya ingin memanggil kamu semua... anak-anak." Semua bertepuk. A masterstroke from the man. Anyone yg pernah belajar kat Clifford under Cikgu Azidin tahu his fondness for the word 'anak-anak'. Dia berterimakasih pada committee kerana berjaya mengorganise event ini. Dia juga terharu sebab students masih ingatkan dia and he regards that moment as the best day of his life. Wow!

Gambar : "Anak-anak..." Cool je dia.



Move on and tiba acara makan. Part yg ditunggu2. Ha ha. Makan memang sedap. Nasi tomato, ayam masak merah, daging kicap n kuah dalca. Takde sape komplen. Ada 8 meja untuk kitaorang, 2 meja untuk cikgu. Semua penuh. Tima kaseh pada Cik An yg menguruskan catering.


Gambar : Dari kiri Haslan, Duan Tinjo, Munawar Hamdan, Amran, Chu'a n Malek Kuning. Budak jahat memang suka duduk belakang.




Gambar : Makin besor aku tgk Kamal cina ni. Nampak macam tauke KFC kan?


Bila dah habis makan, baru la mula sesi tukar nombor telefon, bertanya khabar dan tangkap gambar. Band pun start main. Suasana jadi bingit. Orang pertama dari batch kita yang naik atas untuk men'sumbang'kan suara ialah Leman. Sedap jugak suara dia. Kalau dia muda dah lama aku bawak masuk AF. Kalau masuk sekarang, aku ingat sedara mara dgn kawan2 je yg akan AFUNDI dia.


Gambar : sebelum menyanyi Leman togok 2 botol todi. Patut suara sedap. He he.



Gambar : sebelah kiri tu Hakam. Rahmat (kanan) mula nak menggatal dengan Cik An (tengah)


Malam tu Cik An memang mengancam. Vogue gitu. Bila nampak akan Cik An yg jelita, Si Faris pun teringat kisah lama cinta segi tiga antara dia, Cik An dan Man Todak. Agaknya lupa kejap isteri kat rumah. Malam itu berakhir dengan tangkap gambar beramai2. Munawar Hamdan yg menjadi ahli E-Dymium sempat juga untuk membuat demo gelang bermagnetiknya. Aku pun pakai jugak. Memang mujarab.

Selepas dari itu ramai2 berhijrah ke Lembah untuk sesi teh tarik. setengah balik sebab ada yg datang dari jauh dan ada yg permit untuk keluar rumah terhad hingga tengah malam. Macam Cinderella la pulak.



Gambar : minum teh tarik dalam hujan. Ada la lebih kurang 40 orang. Last-last pukul 2 pagi kena halau sebab tauke kedai nak balik.


This is not the end. There will be more. Tengok la..

SMCKK_87 Web Album @ Flickr

www.flickr.com
smckk_87's photos More of smckk_87's photos

Latest Upload!